درخت اسرار آمیز

دهقانی در جنگل به یک پیرمرد آشنا برخورد کرد،با هم به گفت و شنود پرداختند. پیرمرد به دهقان گفت:در جنگل درختی را دیده ام که بی اندازه عجیب است،این درخت می تواند به آدم های فقیر یاری برساند.
چه کمکی می کند؟ آیا بیماران را شفا می دهد؟
نه ، کاری به بیماران ندارد بلکه پول هر کس را دو برابر می کند .کیف پول خود را پهلوی آن می گذاری بعد تا صد می شماری آن وقت پولی که در کیف تو بود دو برابر می شود. ویژگی این درخت همین است .
دهقان با اشتیاق پرسید: آیا من هم می توانم امتحان کنم؟
البته که می توانی !!!تنها باید دستمزد بپردازی .
به چه کسی باید بپردازم ؟آیا این دستمزد زیاد است؟
باید به کسی بپردازی که راه را به تو نشان می دهد ، یعنی به من .اما درباره ی مبلغ آن ، می توانیم با هم کنار بیاییم .
چانه زدن آغاز شد . وقتی پیرمرد متوجه شد دهقان پول زیادی ندارد ،موافقت کردند پس از هر بار که پول او دو برابر می شود ۱۲۰ تومان بپردازد.

پیرمرد دهقان را به ژرفای جنگل برد مدتی این طرف و آن طرف رفتند و سرانجام پهلوی کنده ی بزرگی که باقی مانده ی یک درخت سرو کهنسال بود، ایستادند.پیرمرد کیف دهقان را از دست او گرفت و آن را زیر برگ های درخت پنهان کرد و تا صد شمرد ، سپس دوباره به سوی کنده ی درخت رفت.دست خود را زیر برگ ها کرد مدتی معطل ماند و بعد کیف را بیرون آورد و به دست دهقان داد.دهقان کیف را باز کرد و دید که در واقع پول ها دو برابر شده است. ۱۲۰ تومان از پول ها را به پیرمرد داد و از او خواهش کرد بقیه را دوباره پهلوی کنده ی پر برکت پنهان کند.
دوباره تا صد شمردند ، باز هم پیرمرد مدتی خود را کنار کنده ی درخت معطل کرد . سپس کیف را بیرون آورد باز هم پول ها دو برابر شده بود و در نتیجه پیرمرد برای مرتبه ی دوم ، ۱۲۰ تومان از دهقان گرفت.
کیف را برای بار سوم پهلوی کنده ی درخت گذاشتند پول ها این مرتبه هم دو برابر شد.ولی وقتی دهقان دستمزد قراردادی یعنی ۱۲۰ تومان را به پیرمرد داد چیزی در کیف باقی نمانده بود .بیچاره در این ماجرا تمام پول خود را از دست داده بود، دیگر پولی نمانده بود که آن را دو برابر کنند و دهقان اندوهگین و ناراحت جنگل را ترک گفت .در راه با خود اندیشه کرد و گفت پیرمرد چه بلایی سر من آورد که همه ی پول هایم را از دست دادم،بعد از کمی فکر کردن متوجه شد که پیرمرد کنار کنده ی درخت که معطل می شد مساله ی دو برابر شدن پول ها را حل می کرد، پس از آن که پول کیفم را برای مرتبه ی سوم دو برابر کرد ۱۲۰ تومان در کیف وجود داشت و این همان پولی است که آخرین بار پیرمرد از من گرفت .
روشن است که پیش از دو برابر شدن آن ،پول داخل کیف من ۶۰=۲÷120 تومان بوده است،این ۶۰ تومان بعد از پرداخت ۱۲۰ تومان دستمزد به پیرمرد (که برای بار دوم پول ها را دو برابر کرده بود)در کیف وجود داشت .بنابراین من پیش از پرداخت ۱۲۰ تومان به پیرمرد در مرتبه ی دوم ۱۸۰ تومان پول در کیف داشته ام یعنی پیش از آن ۹۰ تومان داشته ام که اگر ۱۲۰ تومان دستمزد بار اول را به آن اضافه کنیم پول درون کیف من ۲۱۰ تومان بوده و درنتیجه من از اول ۱۰۵ تومان پول داشته ام .
محاسبات را مطابق زیر بر روی کاغذ نوشت و دید درست است و پیرمرد با زیرکی ، تمام پول های او را گرفته است.

 درخت اسرار آمیز

دهقان به خود قول داد از این به بعد به آن چه دارد قانع باشد و فریب دیگران را نخورد .

۲۱۰=۲×105

۹۰=۱۲۰-۲۱۰

۱۸۰=۲×90

۶۰=۱۲۰-۱۸۰

۱۲۰=۲×60

۰=۱۲۰-۱۲۰

منبع : ریاضیات زنده