سیری در کیهان

به مجموعه‌ای از اجرام سنگین و سیاراتی که همگی به دور یک ستاره در گردش اند، منظومه گفته می‌شود. بی تردید معروف‌ترین منظومه، منظومه ی شمسی است که در کهکشان راه شیری قرار گرفته است. در این منظومه ،خورشید ستاره ی مرکزی است و ۹ سیاره به دور آن در گردش اند که به ترتیب از داخل به خارج عبارت اند از: عطارد، زهره، زمین، مریخ، مشتری، زحل، اورانوس، نپتون و پلوتو که بیش از ۱۵۰ قمر به دور آن‌ها در گردش اند. علاوه بر این سیارات، اجرام بسیار دیگری نظیر: سیارک‌ها، ستاره‌های دنباله‌دار و سنگ‌های آسمانی در این منظومه وجود دارند.

سیری در کیهان 

کهکشان مجموعه ی عظیمی از ستارگان، اجرام، گازها و بخارهاست که به علت نیروی جاذبه ی متقابل در کنار هم جمع شده‌اند. کهکشان‌ها معمولاً (۱۰ میلیون ۰۰۰/۰۰۰/۱۰) تا (۱۰ تریلیون ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۱۰) برابر خورشید جرم دارند و تعداد ستارگان آن ها گاهی تا یک تریلیون (۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۱) نیز می‌رسد. چنین به نظر می‌رسد که در کیهان حداقل ۱۰۰ میلیارد کهکشان وجود داشته باشد.
یکی از کهکشان‌های معروف، کهکشان راه شیری است که تعداد ستارگان آن بیش از ۱۰۰ میلیارد برآورد شده است و خورشید ما، تنها یکی از این ستارگان است.
فاصله ی خورشید تا زمین در حدود ۱۵۰ میلیون کیلومتر است. نزدیک‌ترین ستاره به زمین بعد از خورشید در حدود ۴۰ تریلیون ( ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۴۰) کیلومتر با زمین فاصله دارد.
بااین که منظومه ی شمسی از اجرام ریز و درشت بسیاری تشکیل شده است ولی خورشید بیش از ۸/۹۹% جرم کل این منظومه را به خود اختصاص داده است. به طوری که جرم آن  000/333 برابر جرم زمین است.
قطر خورشید ۰۰۰/۳۹۲/۱ کیلومتر یا ۱۰۹ برابر قطر زمین است و دمای مرکز آن چیزی در حدود۰۰۰/۰۰۰/۱۵درجه ی سانتی گراد است در حالی که دمای ذوب آهن ۱۵۳۵ درجه ی سانتی گراد می‌باشد. (حال تصور کنید، خورشید از منظومه ی شمسی حذف شده باشد ؟!)
با یک نگاه سریع به اعدادی که در بالا مطرح شد، به راحتی می‌توان به مقایسه ای میان زمین با خورشید ، منظومه ی شمسی، کهکشان راه شیری و کل جهان هستی دست یافت.

منبع:کتاب زمین در فضا
نوشته ی:  احمد دالکی