مسابقه بین‌المللی ریاضی گاوس

کارل فریدریش گاوس

کارل فریدریش گاوس در تاریخ ۳۰ آوریل سال ۱۷۷۷ میلادی در شهر براونشوایگ آلمان متولد شد. این ریاضی‌دان آلمانی در زمینه‌های بسیاری همچون جبر، نظریه‌ی اعداد، نظریه‌ی ماتریس‌ها، آنالیز، هندسه‌ی نااقلیدس، آمار، فیزیک، ژئوفیزیک، مکانیک، الکترواستاتیک، نجوم، نقشه‌یرداری جغرافیایی، اپتیک و… آثار ارزشمندی از خود به جای گذاشته است. به دلیل فعالیت‌های بسیار او در ریاضیات، او را به عنوان یکی از برترین ریاضی‌دانان همه‌ی ادوار و شاید برترین آن‌ها می‌شناسند و به وی لقب” شاهزاده‌ی ریاضی‌دان” داده‌اند. گاوس در رساله‌ دکترای خود قضیه‌ی اساسی جبر را اثبات نمود. این قضیه‌ مهم می‌گوید که هر چند جمله‌ای درجه‌ی n، با به شمار آوردن ریشه‌های تکراری، دارای n جواب است. در سال ۱۷۹۹ گاوس ثابت کرد که اعداد مختلط یک میدان بسته‌ی جبری است. این امر در آن زمان بسیار مهم بود و از این روی قضیه‌ی اساسی جبر نام‌گذاری شد. گاوس تا آخر  عمر، سه اثبات دیگر برای قضیه‌ی اساسی جبرارائه کرد. گاوس در فیزیک نیز مقالاتی درزمینه‌ی نظریه‌ی لنزها و مویینگی داشت و همراه با ویلهلم وبر، فیزیکدان نامدار، برای ساخت دستگاه نوین مشاهده‌ی مغناطیس زمین و دگرگونی ‌های آن، فعالیت کرد. نخستین مقاله او در زمینه‌ی الکترومغناطیس در سال ۱۸۳۳ میلادی چاپ شد. ابزارهایی که آن دو اختراع کردند ” دستگاه الکترومغناطیس” و ” مغناطیس‌سنج بایفیلار” و “تلگراف الکترومغناطیسی” بود. گاوس در تاریخ ۲۳ فوریه ۱۸۵۵ میلادی در ۷۷ سالگی دارفانی را وداع گفت.

اهداف مسابقه

مسابقات گاوس فرصتی را برای دانش آموزان پایه‌های سوم تا هشتم فراهم کرده تا شما را با چشم انداز وسیع تری از ریاضیات به شیوه ای سرگرم کننده و در دسترس آشنا کند. مسائل جذاب و قالب چند گزینه ای، مسابقات گاوس را به فرصتی فوق العاده برای تمامی دانش آموزان این مقاطع تبدیل می کند تا علاقه خود را به آن افزایش دهند و در مورد قدرت ریاضی کنجکاو شوند.

نمای کلی مسابقه

دانش آموزان مقطع سوم ابتدایی تا هشتم امکان شرکت در این مسابقه را دارند.

این مسابقه شامل ۲۵ سوال چندگزینه‌ای می باشد.

استفاده از ماشین‌حساب مجاز است.

 طبق اخرین زمان اعلامی از جانب دانشگاه واترلوی کانادا، زمان آزمون ۶۰ دقیقه است.

 در هر کدام از مسابقات به دانش‌آموزی که بالاترین امتیاز بین شرکت کنندگان آن مسابقه در ایران را کسب نماید، گواهی دانش‌آموز نخبه ( Outstanding Achievement)  اعطا می‌گردد.

اسامی برخی از دانش‌آموزان برتر در سطح بین‌الملل به‌ صورت آنلاین در سایت دانشگاه واترلو انتشار می‌یابد.

نوع مدارک اعطایی

گواهی شرکت در آزمون

گواهی شرکت در آزمون به کلیه شرکت کنندگان اعطا می شود.
این مدرک به زبان انگلیسی بوده و دارای اعتبار بین المللی است.

دیپلم افتخار

به نفرات برتر مسابقات هر پایه تحصیلی دیپلم افتخار اعطا می شود.
این مدرک به زبان انگلیسی بوده و دارای اعتبار بین المللی است.

برنامه سالانه

آخرین فرصت ثبت نام

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

زمان برگزاری آزمون

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

اعلام نتایج

۱ تیر ۱۴۰۳

محصولات مرتبط با آمادگی مسابقه بین‌المللی گاوس

دانش‌آموزان برای آمادگی در مسابقه گاوس می‌توانند از خدمات متنوع مجموعه‌ی نخبگان جوان بهره بگیرند. این خدمات عبارتند از:

دوره های پایه

اگه  میخوای نمره خوبی در آزمون های مدرسه بگیری و تسلط بهتری بر روی مفاهیم پایه کتاب درسیت داشته باشی؛ این دوره ویژه توئه. چرا که میتونی مطالب کتاب درسیت‌رو با روش‌های آموزش نوین ریاضی، خیلی کامل و با زبانی ساده، یاد بگیری. چی از این بهتر؟

دوره‌های پیشرفته

در این دوره مفاهیم به صورت پیشرفته و فراتر از مطالب کتاب درسی به شما آموزش داده میشه، اگه دنبال ارتقای سطحت در دروس پایه ریاضی هستی و میخوای از پس حل هر مسئله پیچیده‌ای بربیای؛ جای درستی اومدی! با این حال، یادت باشه این دوره‌های آموزشی، بدون تسلط بر مباحث پایه کتاب درسی، بازدهی آموزشی نداره؛ پس اگه میخوای بهترین استفاده‌رو ازشون داشته باشی، توصیه میشه تا با گذروندن دوره های پایه، آمادگی بالاتری برای شرکت در دوره‌های پیشرفته کسب کنی.

دوره‌های آمادگی آزمون گاوس

دوره های آمادگی واترلو گاوس ویژه دانش آموزان پایه سوم تا هشتمه و تورو برای شرکت در مسابقات بین‌المللی ریاضی دانشگاه واترلو آماده میکنه. هدف از این دوره، آشنایی با سطح سوالات و میزان پیچیدگی اونهاست. آزمون گاوس تستیه و این دوره شامل حل نمونه سوالات سال های گذشته ، به همراه تدریس جامع و ارائه نکات کلیدی در حل مسائل، در سه سطح آسون، متوسط و پیشرفته آموزش داده میشه. 

به طور کلی مزایای این دوره‌های فوق شامل این موارده: