چالش هوش بیور چیست؟

ایده‌ی برگزار کردن مسابقه‌ای با هدف ترویج علوم رایانه، برای اولین بار از جانب پروفسور ولنتینا دگینه، استاد دانشگاه ویلنیوس در کشور لیتوانی، مطرح شد. در واقع، این چالش انگیزه‌ای برای دانش‌آموزان در سراسر جهان ایجاد می‌کند تا به علوم کامپیوتر و تفکر رایانشی علاقه‌‌‌مند شوند و کاربرد آن را در زمینه‌های مختلف درک نمایند. چالش هوش بیور یک رقابت در حل مسئله است که تمرکز اصلی آن بر روی تفکر رایانشی و منطقی هست. سؤالات این آزمون الهام گرفته از عناوینی در علوم رایانه هست  اما برای حل آنها تنها نیاز به مباحث ریاضی که تا الان یاد گرفته‌اید، دارید. این چالش بین‌المللی هر ساله با هدف آشنا نمودن دانش‌آموزان علاقه‌مند به مفاهیم علوم کامپیوتر و تفکر رایانشی در بیش از ۵۰ کشور به صورت آنلاین برگزار می‌کند. این آزمون در ایران توسط تنها نماینده رسمی یعنی مجموعه نخبگان جوان برای مقاطع دوم تا دهم برگزار میشود. سؤالات بر اساس مباحث پیشرفته ریاضی مانند منطق، ترکیبیات، نظریه‌ی اعداد، نظریه‌ی گراف، نظریه‌ی بازی‌ها و … طراحی میشود. چالش هوش بین‌المللی بیور،  دانش آموزان سراسرجهان را با هدف تبدیل مسائل پیچیده و سخت به مسائل کوچک و ساده تر دعوت به شرکت می‌نماید.

مثالی از تفکر رایانشی

به عنوان مثال اگر شما بخواهید برای دیدار دوستان خود به جایی بروید که قبلا نرفته اید، لازم است مسیر خود را قبل از حرکت ترسیم کنید. ممکن است شما همه ی مسیرهای ممکن را در نظر بگیرید و از بین آن ها بهترین را انتخاب کنید، بهترین مسیر می تواند کوتاه ترین مسیر سریع‌ترین مسیر و یا مسیری که در آن فروشگاه مورد علاقه تان قرار دارد، باشد. سپس شما قدم به قدم جهت‌ها را دنبال می کنید تا به مقصد برسید. در این مثال بخش برنامه ریزی مانند تفکر رایانشی است و دنبال کردن جهت ها مانند برنامه نویسی است.

ویژگی‌های تفکر رایانشی

ویژگی‌هایی که تفکر رایانشی را تعریف می کنند عبارتند از:

  • تجزیه : شکستن یک مسئله ی پیچیده به بخش هایی که قابل فهم تر هستند.
  • تشخیص الگو: به تشخیص الگوها و نظم و انضباط داده ها می پردازد.
  • خلاصه سازی و فشرده کردن اطلاعات : فرآیند جداسازی و فیلتر کردن ایده ها و جزئیات خاص از بقیه جزئیاتی که تمرکز روی آن ها لازم نیست.
  • الگوریتم : دنباله ای از دستورالعمل های منطقی برای انجام یک کار.

نمای کلی مسابقه

این آزمون شامل پرسشنامه چند گزینه ای است. تعداد سوالات از ۱۲ الی ۱۵ سوال، با توجه به پایه تحصیلی شما متغیر است. طبق آخرین آزمون برگزارشده، زمان پاسخگویی به سوالات آزمون ۴۵ دقیقه است.

نوع مدارک اعطایی

گواهی شرکت در آزمون

گواهی شرکت در آزمون به کلیه شرکت کنندگان اعطا می شود.
این مدرک به زبان انگلیسی بوده و دارای اعتبار بین المللی است.

دیپلم افتخار

به نفرات برتر مسابقات هر پایه تحصیلی دیپلم افتخار اعطا می شود.
این مدرک به زبان انگلیسی بوده و دارای اعتبار بین المللی است.

گواهی

سطوح برگزاری چالش بین‌المللی هوش بیور

پایه تحصیلیتعداد سوالات آزمونزمان آزمون
اول تا ششم ابتدایی۱۲۴۵ دقیقه
هفتم تا دهم۱۵۴۵ دقیقه

آمادگی برای چالش هوش بیور

دوره آموزشی هوش و خلاقیت(ویژه آزمون بیور) شامل:

برنامه سالانه ۱۴۰۲

آخرین فرصت ثبت نام

۱۵ شهریور ۱۴۰۲

زمان برگزاری آزمون

۱۹ آبان  ۱۴۰۲

اعلام نتایج

۵ دی  ۱۴۰۲

سوالات متداول

مجموعه نخبگان جوان در ایران تنها نماینده رسمی برگزارکننده این آزمون است.

دانش آموزان تمامی پایه های تحصیلی از پایه دوم تا دهم امکان شرکت در این مسابقه را دارند.

• گواهی شرکت در چالش هوش بیور را دریافت خواهید کرد.
• این گواهی به شما کمک می کند تا برای بورسیه بین‌المللی اقدام کنید.
• لذت بردن از کسب علم و به چالش کشیدن دانش شما.
• کسب  تجربه و آشنایی با سطح سوالات بین المللی.
• تقویت تفکر محاسباتی.
• توسعه توانایی حل مسائل پیچیده.
 

مدارس می توانند از طریق ارسال ایمیل به آدرس info@student.ir ، درخواست خود را مطرح نمایند. پس از انجام  بررسی های لازم و تطابق با ضوابط حاکم، به مدرسه مربوطه اطلاع رسانی  خواهد شد.

دوره های پایه

اگه  میخوای نمره خوبی در آزمون های مدرسه بگیری و تسلط بهتری بر روی مفاهیم پایه کتاب درسیت داشته باشی؛ این دوره ویژه توئه. چرا که میتونی مطالب کتاب درسیت‌رو با روش‌های آموزش نوین ریاضی، خیلی کامل و با زبانی ساده، یاد بگیری. چی از این بهتر؟

دوره‌های پیشرفته

در این دوره مفاهیم به صورت پیشرفته و فراتر از مطالب کتاب درسی به شما آموزش داده میشه، اگه دنبال ارتقای سطحت در دروس پایه ریاضی هستی و میخوای از پس حل هر مسئله پیچیده‌ای بربیای؛ جای درستی اومدی! با این حال، یادت باشه این دوره‌های آموزشی، بدون تسلط بر مباحث پایه کتاب درسی، بازدهی آموزشی نداره؛ پس اگه میخوای بهترین استفاده‌رو ازشون داشته باشی، توصیه میشه تا با گذروندن دوره های پایه، آمادگی بالاتری برای شرکت در دوره‌های پیشرفته کسب کنی.

دوره‌های آمادگی چالش هوش بیور

دوره های آمادگی چالش هوش بیور ویژه دانش آموزان پایه دوم تا دهمه و تورو برای شرکت در مسابقات بین‌المللی ریاضی دانشگاه واترلو آماده میکنه. هدف از این دوره، آشنایی با سطح سوالات و میزان پیچیدگی اونهاست. چالش هوش بیور  تستیه و این دوره شامل حل نمونه سوالات سال های گذشته ، به همراه تدریس جامع و ارائه نکات کلیدی در حل مسائل، در سه سطح آسون، متوسط و پیشرفته آموزش داده میشه. 

به طور کلی مزایای این دوره‌های فوق شامل این موارده: