بازي حريف افكن

يكي از شيفتگان معماها و سرگرمي‌هاي علمي و از معما پردازان معروف، موسوم به هايت تولوز نام اين بازي مورد علاقه ي‌ خود را «حريف افكن» نهاده است. به اين سبب كه براي تمام شكل‌هاي مختلف آن، راهبرد واحدي وجود دارد كه آغاز كننده ي بازي همواره بر حريف چيره شود. شكل كلاسيك اين بازي به شرح زير است:
پانزده چوب كبريت را در پنج رديف به اين ترتيب مي‌چينيم كه در رديف اول يك چوب كبريت، رديف دوم دو چوب كبريت، رديف سوم سه چوب كبريت ، رديف چهارم چهار چوب كبريت و در رديف پنجم پنج چوب كبريت قرار گيرد.
1

 

دو بازيكن به نوبت بازي مي‌كنند و هر يك در هر بار نوبت خودش، از تنها يكي از رديف‌ها هر تعداد چوب كبريت كه بخواهد، برمي‌دارد و آن‌ها را كنار مي‌گذارد. برنده‌ي بازي كسي است كه آخرين چوب كبريت را برمي‌دارد.

bazi harif afkan daroni

راهبرد تضمين كننده‌ي برنده‌ي بازي، نخستين بار در سال 1902 توسط چارلز بولتن كشف شد، كه بازيگر آغاز كننده ي بازي مي‌تواند با استفاده از آن همواره بر حريف چيره شود. براي آگاهي از اين راهبرد، كافي است كه تعداد چوب‌كبريت‌هاي هر يك از رديف‌ها را در مبناي دو بنويسيد، چنان چه تعداد يك‌هاي هر يك از ستون‌ها پس ازهر بار نوبت بازي شما عددي زوج بشود، شما برنده‌ي بازي خواهيد بود.
براي مثال چنان چه پس از انجام نوبت بازي حريف، تعداد چوب كبريت‌هاي باقي مانده‌ي سه رديف به ترتيب 3، 4، 5 باشد، داريم:

3

در اين صورت اگر از رديف نخست دو عدد چوب كبريت برداريد، داريم:

4

به اين ترتيب ملاحظه مي‌شود كه مجموع تعداد يك‌هاي هر ستون، يك عدد زوج است. حال هر حركتي كه حريف شما انجام دهد، پس از پايان يافتن نوبت بازي او، مجموع يكي از ستون‌هاي مذكور عددي فرد خواهد شد. پس اگر در ادامه‌ي بازي از همين راهبرد پيروي كنيد، بي‌ترديد پيروزي از آن شما خواهد بود.

 منبع:

سرگرمي هاي علمي و آموزشي 2

گرد آوري و ترجمه ي: حسن نصيرنيا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *