هوش مصنوعی باید وارد برنامه‌های درسی شود

وزیر آموزش‌وپرورش: باید فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی و متاورس را وارد کتاب‌های درسی کنیم و با رفع اشکالات موجود در برنامه‌ درس ملی، موجب اعتلای نظام آموزشی شویم.

به خبرگزاری مهر، علیرضا کاظمی در آستانه‌ سال تحصیلی جدید با حضور در منزل محمود فرشیدی، وزیر اسبق آموزش‌وپرورش با اشاره بر اینکه آموزش‌وپرورش با انباشتی از مشکلات مواجه است، گفت: کمبود نیروی انسانی و صدها مسائل خرد و کلان در آموزش‌وپرورش وجود دارد که نظام تعلیم‌وتربیت از آن رنج می‌برد.


وی با اشاره به اینکه مدارس طبقاتی موجب تضعیف جایگاه مدارس دولتی شده است، ادامه داد: ضروری است با نگاه کیفیت‌بخشی و با هدف عدالت آموزشی، جایگاه مدارس دولتی را ارتقا دهیم.

وزیر آموزش‌وپرورش تأکید کرد: مدارس دولتی نماد توجه به محرومان است و باید از کیفیت خوبی برخوردار شوند تا این مدارس به‌عنوان آخرین گزینه‌ تحصیل دانش‌آموزان در میان دیگر مدارس نباشد.

وی با اشاره به اینکه باید جایگاه حاکمیتی آموزش‌وپرورش را ارتقا دهیم، بیان کرد: تلاش همه‌ دلسوزان نظام تعلیم‌وتربیت باید بر ارتقای جایگاه آن معطوف شود.

کاظمی با اشاره به برنامه‌های پیش‌رو برای رشد و ارتقای آموزش‌وپرورش افزود: روی چند حوزه‌ راهبردی از جمله معاونت‌های آموزشی، پرورشی و سازمان پژوهش، جهت رفع نواقص و اشکالات موجود تمرکز داریم و تلاش خواهیم کرد با بازطراحی برنامه‌های درسی و بازنگری در برنامه‌های دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی، نیروی انسانی کارآمدی برای کشور تربیت کنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به وجود دو نقیصه در نظام تعلیم‌وتربیت گفت: باید فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی و متاورس را وارد کتاب‌های درسی کنیم و با رفع اشکالات موجود در برنامه‌ درس ملی، موجب اعتلای نظام آموزشی شویم.

وی ادامه داد: با توجه به شکاف دیجیتالی عمیقی که میان کتب درسی و دنیای واقعی وجود دارد، گفت: ضرورت دارد تا مباحث فوق وارد برنامه‌ درسی ملی شوند و با بازطراحی ساختار آموزشی نظام تعلیم‌وتربیت، زمینه‌ اشتغال و مهارت‌آموزی در میان دانش‌آموزان فراهم شود.

کاظمی با تأکید بر اینکه بنا داریم با ایجاد زیرساخت‌های لازم و قانونی از حجم مشکلات اقتصادی آموزش‌وپرورش کم کنیم، افزود: باید از طریق مولدسازی دارایی‌ها و ایجاد زیرساخت‌های قانونی، منابع پایداری برای بهبود وضعیت مدارس ایجاد کنیم.

وی با اشاره به ضرورت افزایش بهره‌وری در نظام آموزش‌وپرورش گفت: با کیفیت‌بخشی و عدالت آموزشی و استفاده از هیأت‌های اندیشه‌ورز در لایه‌های اصلی و کلان و استفاده از افکار همه‌ صاحب‌نظران در لایه‌های دیگر، در تقویت هر چه بیشتر این رویکرد همت گماریم.

وزیر آموزش‌وپرورش در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت تغییر نگاه ساده‌انگارانه به نظام تعلیم‌وتربیت اشاره کرد و گفت: باید رویکرد کوچک‌انگاری را تغییر دهیم و آموزش‌وپرورش را به اولویت اول دستگاه‌ها و جامعه تبدیل کنیم.

کاظمی بر استفاده از افراد باتجربه در حلقه‌های اصلی و دعوت از جوانان در حلقه‌ میانی مدیریت‌ها تأکید کرد و گفت: باید افراد شایسته را در بدنه‌ نظام تعلیم‌وتربیت شناسایی و به‌کار بگیریم و از ظرفیت‌های آنان در اداره‌ امور بهره‌مند شویم.

وی بر ثبات مدیریتی نیز تأکید کرد و گفت: باید در حلقه‌ اصلی مدیریت یعنی مدرسه، ثبات ایجاد کنیم تا تعلیم‌وتربیت به دلیل جابه‌جایی‌های سلیقه‌ای افراد آسیب نبیند.

در ابتدای این دیدار، محمود فرشیدی، وزیر اسبق آموزش‌وپرورش نیز با ابراز خرسندی، برای وزیر جدید آموزش‌وپرورش آرزوی موفقیت کرد و بخشی از تجارب خود را در نظام تعلیم‌وتربیت با دکتر کاظمی در میان گذاشت و از تصمیم وزیر برای ایجاد «شورای عالی اقتصاد آموزش‌وپرورش» ابراز خرسندی کرد.

وی تأکید کرد که با بهره‌مندی از ظرفیت‌های درونی و بیرونی آموزش‌وپرورش می‌توان مشکلات را حل و زمینه‌ عدالت آموزشی و رفاه معلمان را فراهم کرد.به گفته این کارشناس روابط عمومی انجمن ریاضی‌دانان جوان، این انجمن در کنار فعالیت‌های خود در برگزاری آزمون‌ها و مسابقات بین‌المللی با تلاش و پیگیری فراوان به کشف و پرورش استعدادهای برگزیده می‌پردازد و با ارائه طیف گسترده‌ای از خدمات، مسیر رشد و شکوفایی را برای همه علاقه‌مندان به ریاضی در هر سطح و مقطعی که به انجمن بپیوندند، فراهم می‌کند.

مقاله در: -. این لینک را نشان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *