گزارش سایت تحلیلی خبری عصر ایران درباره انجمن ریاضی‌دانان جوان

علاقه‌مندی به ریاضی روز به روز در ایران کمتر می‌شود و این یعنی یک زنگ خطر جدی. ریاضی مادر همه علوم است. اساس دانش بشری و اصلی‌ترین بانی پیشرفت انسان. بارها و بارها از این دست جملات را خوانده و حتی گفته‌ایم. اما چقدر به آن باور داریم؟ چقدر نسل آینده را برای آموزش ریاضی ترغیب می‌کنیم؟


«داوود مولوی» دبیر انجمن ریاضی‌دانان جوان ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفته که اقبال و علاقه‌مندی نسل جدید به رشته‌های ریاضی و علوم پایه رو به افول است. همین جمله کوتاه که به تازگی منتشر شده، یعنی به صدا درآمدن دوباره و دوباره یک زنگ خطر، این‌بار برای نسل آینده ایران. یعنی فرو رفتن در اعماق باتلاقی به نام مصرف‌گرایی و عقب‌ماندگی.
هرآنچه امروز به زندگی ما کمک می‌کند، از ساخت یک ابزار ساده مثل همزن گرفته تا پیشرفته‌ترین وسایل پزشکی، بدون علم ریاضی امکان به وجود آمدن نداشتند. ریاضی درک ما را از جهان هستی و فهم ما را از چیستی چیزها شکل می‌دهد.

سال‌ها قبل خیام و ابوریحان بیرونی و غیاث‌الدین جمشید کاشانی داشتیم و امروز هم مریم میرزاخانی و کوچر بیرکار در بیرون مرزهای ایران افتخار آفریده‌اند، اما کدام‌شان از دل یک نظام آموزشی دقیق بیرون آمده‌اند؟ چرا با وجود دانستن اهمیت ریاضی، باز هم آموزش درست و شیرین آن را در مدارس پی نمی‌گیریم؟ به گفته احمد شاهورانی استاد ریاضیات در ایران، هنوز سئوال بسیاری از کودکان و نوجوانان ایران این است که چرا باید ریاضی بخوانیم؟ سئوالی که خیام سال‌ها پیش آن را پاسخ داده: «و فایدت علوم ریاضی این است که موجب ورزیدگی ذهن و تند کردن خاطر شود. و نیز نفس را عادت دهد تا از قبول اموری که مقرون به دلیل و برهان نباشد، اجتناب کند.»
ریاضیات منبع تغذیه تمام علوم و صنایع امروز بشر است. به قول «موریس کلاین» نویسنده تاریخ ریاضیات، عالی‌ترین دستاورد فکری و اصیل‌ترین ابداع ذهن آدمی است. آموزش ریاضی و شیرین کردن این علم برای کودکان و نوجوانان، می‌تواند آینده یک کشور را دگرگون کند.

 

لینک خبر: ایران بدون ریاضی، سرزمین عقب‌مانده است

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷    کد خبر: ۶۵۷۲۴۵

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *