مدال فیلدز(دوره ی اول)

مدال فیلدز(Fields Medal) یک جایزه‌ی ممتاز برای دو، سه یا چهار ریاضی دان زیر چهل سال است که هر چهار سال یک بار از طرف اتحادیه ی بین‌المللی ریاضیات(IMU) اهدا می‌شود. اهدای این مدال توسط ریاضی‌دان کانادایی "جان چارلز فیلدز" بنیان نهاده شد و اولین بار در سال ۱۹۳۶ به دو ریاضی دان اهدا شد و از سال 1950 تا کنون ،به طور منظم اهدا شده است .

مدال فیلدز(دوره ی اول) 


هدف از اهدای این مدال، شناسایی و پشتیبانی محققان جوان و برتر ریاضی است و افتخار بزرگی برای برنده ی آن محسوب می شود.این مدال از جنس طلا بوده و با یک جایزه ی نقدی همراه است که مقدار آن در سال ۲۰۰۶، ۰۰۰/۱۵ دلارکانادا بوده است.
در اعتبار این مدال ،همین بس که برای ریاضی‌دان ها مانند جایزه‌ی نوبل برای علوم دیگر است. البته مدال فیلدز را به هیچ وجه نمی‌توان با جایزه‌ی نوبل مقایسه کرد. چون جایزه ی نوبل هر سال اهدا می شود و دارای محدودیت سنی نمی باشد و مقدار جایزه ی نقدی آن در حال حاضر کمی بیش از  4/1 میلیون دلار آمریکا است  .
این مدال معمولاً به کسانی اهدا می‌شود که کار خارق العاده و چشمگیری در ریاضیات ارائه می کنند .
جوایز دیگری هم در ریاضیات وجود دارند مانند:جایزه‌ی ولف(Wolf Prize) و جایزه‌ی آبل(Abel Prize) .


دوره‌ی اول(۱۹۳۶،Oslo):

اولین دوره ی اهدای مدال فیلدز در شهر اسلو(Oslo)پایتخت نروژ برگزار شد .
برندگان این دوره،دو نفر بودند: ۱) لارس آلفورس – 2)جس داگلاس که مختصرا" به زندگی‌نامه‌ی هر یک می‌پردازیم:


۱- لارس آلفورس(Lars Ahlfors) :
لارس والرین آلفورس در ۱۸ آوریل سال ۱۹۰۷در هلسینکی (پایتخت فنلاند) به دنیا آمد . درسال ۱۹۲۴ در دانشگاه هلسینکی مشغول به تحصیل شد و در سال ۱۹۲۸ زیر نظر اساتیدی چون "ارنست لیندلف" و"رولف نوانلینا" فارغ‌التحصیل شد. درسال ۱۹۲۹ در زمینه‌ی حدس "دن جوی"(Denjoy) در مورد مقادیر مجانبی توابع تام با نوانلینا همکاری داشت .

 

آلفورس به عنوان سخنران در ریاضیات در آکادمی آبو (در فنلاند) منصوب شد. در سال۱۹۳۰ دکترا گرفت ، در سال ۱۹۳۵ به دانشگاه هاروارد رفت و درسال ۱۹۳۶ یکی از دو نفری بود که مدال فیلدز به وی اهدا شد.
در سال ۱۹۳۸ برای گرفتن پستی در دانشگاه هلسینکی به فنلاند برگشت اما با وقوع جنگ جهانی به مشکلاتی برخورد کرد چرا که برای انجام خدمت سربازی مناسب نبود. درسال ۱۹۴۴ از موسسه ی فن آوری فدرال سوئیس در زوریخ پستی به آلفورس پیشنهاد شد و او در سال ۱۹۴۵ رهسپار زوریخ شد. وی از ماندن در زوریخ لذت نمی‌برد و بنابراین پس از مدتی به دانشگاه هاروارد برگشت و تا زمان بازنشستگی (سال ۱۹۷۷) در آن جا ماند. آلفورس در سال ۱۹۶۸ جایزه‌ی "Vihuri" و در سال ۱۹۸۱ جایزه‌ی ولف را به دست آورد. کتاب آنالیز مختلط او هنوز هم به عنوان یک کتاب استاندارد برای اکثر دوره‌ها استفاده می‌شود. سرانجام وی در ۱۱ اکتبر سال ۱۹۹۶ چشم از جهان فرو بست.

۲) جس داگلاس(Jesse Douglas):
جس داگلاس در سوم جولای سال ۱۸۹۷ در شهر نیویورک به دنیا آمد.در سال ۱۹۱۶ از کالج شهری نیویورک فارغ التحصیل شد و برای ادامه ی تحصیل به دانشگاه کلمبیا رفت .در سال ۱۹۳۰ به خاطر حل مسأله ی Plateu مورد تقدیر قرار گرفت ، این مسأله در سال ۱۷۶۰ توسط لاگرانژ مطرح شد و موضوع آن : "وجود رویه‌ی مینیمال" ( مساله ای در هندسه) بود.

 

داگلاس در سال ۱۹۴۳ از انجمن ریاضی آمریکا، جایزه‌ی "Bocher" را دریافت کرد. وی ده سال آخر عمرش را به عنوان استاد در کالج شهری نیویورک (CCNY) سپری کرد و در آن جا دروسی چون حساب دیفرانسیل و انتگرال پیشرفته را تدریس کرد.وی در ۷ اکتبر سال ۱۹۶۵ چشم از جهان فرو بست.

منابع :

http://www-history.mcs.st-andrews.ac.uk

http://www.biographybase.com

http://www.mathunion.org
http://wikipedia.org