مسابقه بین‌المللی ریاضی اقلیدس

Eculid (265-325)
Eculid (265-325)

اقلیدس

او که به عنوان “پدر هندسه” در نظر گرفته می شود، بیشتر به خاطر رساله عناصر شناخته می شود، که پایه های هندسه را که تا اوایل قرن نوزدهم تا حد زیادی بر این حوزه تسلط داشت، پایه گذاری کرد. سیستم او که اکنون هندسه اقلیدسی نامیده می‌شود، شامل نوآوری‌های جدید در با ترکیبی از نظریه‌های ریاضی‌دانان یونانی پیشین، از جمله بقراط، ارشمیدس وآپولونیوس پرگا،  بود.اقلیدس به طور کلی در زمره بزرگترین ریاضیدانان دوران باستان و یکی از تأثیرگذارترین ریاضیدانان در تاریخ ریاضیات به حساب می آید. اقلیدس در عناصر، قضایا را از مجموعه کوچکی از بدیهیات استنتاج کرد. او همچنین آثاری در مورد پرسپکتیو، مقاطع مخروطی، هندسه کروی، نظریه اعداد و دقت ریاضی نوشت. علاوه بر عناصر، اقلیدس یک متن اولیه اصلی در زمینه اپتیک و آثار کمتر شناخته شده از جمله داده ها و پدیده ها نوشت.

Eculid (265-325)

اهداف مسابقه

مسابقه اقلیدس هر ساله بیش از ۲۰,۰۰۰ نفر شرکت کننده در سراسر جهان دارد، برای دانش آموزان دبیرستانی سال آخر (دوازدهم) این فرصت را فراهم می‌کند تا با خلاقیت و همه دانشی که در ریاضیات دبیرستان به دست آورده اند، مواجه شوند. سوالات کوتاه پاسخ و بلند پاسخ این مسابقه فرصتی را برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌کند تا به طور مؤثر افکار خود را به اشتراک بگذارند. سوالات اولیه بر اساس مفاهیم موجود در کتب درسی مرتبط با مقطع دوازدهم طراحی شده است. اما سوالات انتهایی به منظور کشف نبوغ و بینش دانش‌آموزان طراحی شده است و توانایی تفکر منطقی و حل مسئله‌های ریاضی را در دانش‌آموزان بررسی می‌کند.

نمای کلی مسابقه

دانش آموزان پایه دوازدهم امکان شرکت در این مسابقه را دارند.

این مسابقه شامل ۱۰ سوال، برخی کوتاه پاسخ و برخی بلند پاسخ می باشد.

استفاده از ماشین‌حساب مجاز است.

 طبق اخرین زمان اعلامی از جانب دانشگاه واترلوی کانادا، زمان آزمون ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه است.

 در هر کدام از مسابقات به دانش‌آموزی که بالاترین امتیاز بین شرکت کنندگان آن مسابقه در ایران را کسب نماید، مدال افتخار اعطا می‌گردد.

اسامی برخی از دانش‌آموزان برتر در سطح بین‌الملل به‌ صورت آنلاین در سایت دانشگاه واترلو انتشار می‌یابد.

نوع مدارک اعطایی

گواهی شرکت در آزمون

گواهی شرکت در آزمون به کلیه شرکت کنندگان اعطا می شود.
این مدرک به زبان انگلیسی بوده و دارای اعتبار بین المللی است.

دیپلم افتخار

به نفرات برتر مسابقات هر پایه تحصیلی دیپلم افتخار اعطا می شود.
این مدرک به زبان انگلیسی بوده و دارای اعتبار بین المللی است.

برنامه سالانه

آخرین فرصت ثبت نام

۲۹ اسفند ۱۴۰۲

زمان برگزاری آزمون

۱۷ فروردین ۱۴۰۳

اعلام نتایج

۲۰ خرداد ۱۴۰۳

محصولات مرتبط با آمادگی مسابقه بین‌المللی اقلیدس

دانش‌آموزان برای آمادگی در مسابقه اقلیدس می‌توانند از خدمات متنوع مجموعه‌ی نخبگان جوان بهره بگیرند. این خدمات عبارتند از:

دوره های پایه

اگه  میخوای نمره خوبی در آزمون های مدرسه بگیری و تسلط بهتری بر روی مفاهیم پایه کتاب درسیت داشته باشی؛ این دوره ویژه توئه. چرا که میتونی مطالب کتاب درسیت‌رو با روش‌های آموزش نوین ریاضی، خیلی کامل و با زبانی ساده، یاد بگیری. چی از این بهتر؟

دوره‌های پیشرفته

در این دوره مفاهیم به صورت پیشرفته و فراتر از مطالب کتاب درسی به شما آموزش داده میشه، اگه دنبال ارتقای سطحت در دروس پایه ریاضی هستی و میخوای از پس حل هر مسئله پیچیده‌ای بربیای؛ جای درستی اومدی! با این حال، یادت باشه این دوره‌های آموزشی، بدون تسلط بر مباحث پایه کتاب درسی، بازدهی آموزشی نداره؛ پس اگه میخوای بهترین استفاده‌رو ازشون داشته باشی، توصیه میشه تا با گذروندن دوره های پایه، آمادگی بالاتری برای شرکت در دوره‌های پیشرفته کسب کنی.

دوره‌های آمادگی آزمون اقلیدس

دوره های آمادگی واترلو اقلیدس ویژه دانش آموزان پایه دوازدهمیه و تورو برای شرکت در مسابقات بین‌المللی ریاضی دانشگاه واترلو آماده میکنه. هدف از این دوره، آشنایی با سطح سوالات و میزان پیچیدگی اونهاست. آزمون گاوس تشریحیه و این دوره شامل حل نمونه سوالات سال های گذشته ، به همراه تدریس جامع و ارائه نکات کلیدی در حل مسائل، در سه سطح آسون، متوسط و پیشرفته آموزش داده میشه. 

به طور کلی مزایای این دوره‌های فوق شامل این موارده: