مسابقه بین‌المللی ریاضی هیپاتیا

هیپاتیا

بانو هیپاتیا که به عنوان نخستین زن ریاضیدان و آخرین کتابدار کتابخانه‌ی اسکندریه در مصر شناخته می‌شود، در حدود ۳۷۰ پس از میلاد مسیح در شهر اسکندریه مصر متولد شد. هیپاتیا استاد فلسفه و ریاضی در شهر اسکندریه بود و در علم نجوم تبحر داشت. وی به حل مسائل پیچیده‌ی فلسفه و ریاضی و مطالعه درباره‌ی حساب دیوفانتوس و فنونی که او توسعه داد بود، می پرداخت. هیپاتیا قصد داشت قرمولی خاص برای حرکت زمین بیاید ولی قبل از اینکه به این کار دست بزند شیفته مخروط‌های آپولونیوس شد. هرچند که این مبحث تا نیمه‌ی اول قرن هفدهم مورد توجه دیگر ریاضیدانان قرار نگرفت. همچنین او در حل مسائل جبر و هندسه راه حل‌های جدیدی ارائه کرد که تا عصر دکارت، نیوتن و لایب نیتز و چندین قرن بعد، علوم ریاضی از آن حد که هیپاتیا تدریس می کرد فراتر نرفت. هیپاتیا مخترع ” غلظت سنج” است که برای تعیین غلظت مواد حل شده در مایعات به کار می‌رود. هیپاتیا در دوران حکومت روم بر مصر در اسکندریه که یکی از مراکز بزرگ مسیحیت بود، زندگی می‌کرد. دانش هایی که هیپاتیا بر روی آن‌ها کار می‌کرد از دید روحانیون مسیحیت، برای مردم مضر و گمراه‌کننده بود و این‌که یک زن به فلسفه و ریاضیات بپردازد، غیرقابل تحمل بود. بنابراین در سال ۴۱۵ میلادی هیپاتیا توسط “سیریل” اسقف شهر اسکندریه متهم به جادوگری و توطئه علیه مسیحیت شد و به اتهام جادوگری کشته شد.

اهداف مسابقه

مسابقه بین‌المللی هیپاتیا فرصتی را برای دانش آموزان مقطع یازدهم فراهم کرده تا تجربه یادگیری مهارت های حل مسئله و ارتباطی را توسعه دهند. این مسابقه به صورت تشریحی برگزار می گردد و تفکر انتقادی شرکت کنندگان را برای حل مسائل تحریک می نماید.

نوع مدارک اعطایی

گواهی شرکت در آزمون

گواهی شرکت در آزمون به کلیه شرکت کنندگان اعطا می شود.
این مدرک به زبان انگلیسی بوده و دارای اعتبار بین المللی است.

دیپلم افتخار

به نفرات برتر مسابقات هر پایه تحصیلی دیپلم افتخار اعطا می شود.
این مدرک به زبان انگلیسی بوده و دارای اعتبار بین المللی است.

نمای کلی مسابقه

دانش آموزان پایه یازدهم امکان شرکت در این مسابقه را دارند.

این مسابقه شامل ۴ سوال با پاسخ تشریحی می باشد.

استفاده از ماشین‌حساب مجاز است.

 طبق اخرین زمان اعلامی از جانب دانشگاه واترلوی کانادا، زمان آزمون ۷۵ دقیقه است.

 در هر کدام از مسابقات به دانش‌آموزی که بالاترین امتیاز بین شرکت کنندگان آن مسابقه در ایران را کسب نماید، مدال افتخار اعطا می‌گردد.

اسامی برخی از دانش‌آموزان برتر در سطح بین‌الملل به‌ صورت آنلاین در سایت دانشگاه واترلو انتشار می‌یابد.

برنامه سالانه

آخرین فرصت ثبت نام

۲۹ اسفند ۱۴۰۲

زمان برگزاری آزمون

۱۷ فروردین  ۱۴۰۳

اعلام نتایج

۲۰ خرداد ۱۴۰۳

محصولات مرتبط با بین‌المللی هیپاتیا

دانش‌آموزان برای آمادگی در مسابقه فرما می‌توانند از خدمات متنوع مجموعه‌ی نخبگان جوان بهره بگیرند. این خدمات عبارتند از:

دوره های پایه

اگه  میخوای نمره خوبی در آزمون های مدرسه بگیری و تسلط بهتری بر روی مفاهیم پایه کتاب درسیت داشته باشی؛ این دوره ویژه توئه. چرا که میتونی مطالب کتاب درسیت‌رو با روش‌های آموزش نوین ریاضی، خیلی کامل و با زبانی ساده، یاد بگیری. چی از این بهتر؟

دوره‌های پیشرفته

در این دوره مفاهیم به صورت پیشرفته و فراتر از مطالب کتاب درسی به شما آموزش داده میشه، اگه دنبال ارتقای سطحت در دروس پایه ریاضی هستی و میخوای از پس حل هر مسئله پیچیده‌ای بربیای؛ جای درستی اومدی! با این حال، یادت باشه این دوره‌های آموزشی، بدون تسلط بر مباحث پایه کتاب درسی، بازدهی آموزشی نداره؛ پس اگه میخوای بهترین استفاده‌رو ازشون داشته باشی، توصیه میشه تا با گذروندن دوره های پایه، آمادگی بالاتری برای شرکت در دوره‌های پیشرفته کسب کنی.

دوره‌های آمادگی آزمون هیپاتیا

دوره های آمادگی واترلو هیپاتیا ویژه دانش آموزان پایه یازدهمه و تورو برای شرکت در مسابقات بین‌المللی ریاضی دانشگاه واترلو آماده میکنه. هدف از این دوره، آشنایی با سطح سوالات و میزان پیچیدگی اونهاست. آزمون هیپاتیا تشریحیه و این دوره شامل حل نمونه سوالات سال های گذشته ، به همراه تدریس جامع و ارائه نکات کلیدی در حل مسائل، در سه سطح آسون، متوسط و پیشرفته آموزش داده میشه. 

به طور کلی مزایای این دوره‌های فوق شامل این موارده: